Tot i els reptes i les incerteses, la IA és ja una aliada imprescindible per al creixement de les indústries

Rosa Porta,

Amb l’assistència d’una trentena de responsables d’innovació i digitalització d’indústries i empreses de la demarcació, en la seva benvinguda, Josep Prats, director gerent de la Cambra de Comerç de Terrassa, va destacar l’aposta de l’entitat per a la digitalització del teixit empresarial. “L’any2019 ja vam ser una de les primeres oficines Acelera Pyme de l’Estat”, va recordar. Actualment, la Cambra de Comerç de Terrassa, liderant una aliança d’entitats, és Digital Innovation Hub reconegut per la Unió Europea per a la digitalització avançada de pimes. Ara mateix, amb l’impuls d’aquest Hub està en marxa 30 projectes per un valor superior a un milió d’euros.

La sessió, celebrada a la seu de l’entitat terrassenca, va comptar amb les ponències de Josep Maria Riera, consultor tecnològic d’indústria a Geprom –Telefónica Tech, amb la intervenció titulada “Oportunitats i tendències d’aplicació digital en entorns industrials”, i de Josep Salvatella, fundador i CEO de Roca Salvatella, amb la ponència “Agents IA per a la millora de la productivitat”.  La sessió es va completar amb la taula rodona moderada per Joana Barbany, presidenta del Clúster Digital de Catalunya, amb la participació de Núria Comellas (Circutor), Esteve Amat (Embamat) i Núria Betriu (Pastisart, SA), compartint les seves experiències reals amb l’aplicació de diferents eines d’IA en el sector industrial.

Ponents i participants en la taula rodona van coincidir en la importància de l’anàlisi i mesurament de les dades per millorar els processos i guanyar competitivitat i com en aquest àmbit les eines d’anàlisi IA avancen en la presa de decisions. També van coincidir en el fet que cal rehumanitzar la transformació digital per fer front a la resistència al canvi i les pors que generen en els professionals aquestes tecnologies. “Cal fer entendre als equips els avantatges que els aporta la transformació digital i les solucions d’IA i han de rebre formació adequada per al seu ús”, han assenyalat.

La cloenda anar a càrrec d’Alba Cabeza, responsable de serveis de digitalització de la Cambra i del Digital Impulse Hub. La jornada va ser conduïda per Kevin Garcia, consultor de serveis de digitalització d’empreses de la Cambra.


Oportunitats i tendències d’aplicació digital en entorns industrials

Josep Maria Riera, consultor tecnològic d’indústria – Geprom (Telefónica Tech) va oferir una mirada crítica i documentada sobre l’estat actual de la indústria catalana en el període 2024–2025, i va exposar els reptes per encarar una transformació digital profunda i efectiva. Segons Riera, la digitalització, la sostenibilitat i la innovació són els pilars fonamentals per garantir la competitivitat del sector industrial. Tot i això, Catalunya encara es troba per sota de la mitjana europea en l’adopció de tecnologies digitals i d’automatització i Espanya se situa, en matèria de digitalització, en el lloc setzè, en el conjunt dels vint-i-set estats membres de la Unió Europea, segons informes de la Comissió Europea del 2024.

Per il·lustrar els reptes en transformació digital a la indústria catalana, l’expert de Geprom va oferir aquestes dades:

·      Només el 24% de les pimes industrials catalanes han integrat tecnologies avançades, enfront del 40% a Alemanya.

·       El sector industrial espanyol inverteix menys del 2% dela facturació en tecnologia digital, mentre que la mitjana europea és del 4%.

·      Només el 13% de les empreses industrials catalanes fan servir IoT, molt lluny del 35% d’Alemanya.

·      L’ús de Big Data i analítica avançada per a la presa de decisions és només del 16%.

·      Catalunya té una ràtio de 200 robots per cada 10.000 treballadors, comparada amb 390 a Alemanya i 900 a Corea del Sud.

Riera es va referir també als problemes estructurals del sector industrial per avançar en la transformació digital: la manca de visió global, la resistència al canvi i la desconnexió entre departaments i direcció. “Molts projectes fallen per falta de coordinació i perquè no es distingeix entre digitalització – automatitzar- i transformació digital -repensar processos-. No es tracta de tenir més tecnologia, sinó de tenir l’adequada per al negoci.”

També va insistir en la “rehumanització” de la transformació digital, destacant que una millor comunicació interna redueix errors, retards i desconnexions que limiten la productivitat.

Agents IA per a la millora de la productivitat

Josep Salvatella, fundador i CEO de Roca Salvatella, va centrar la seva intervenció en una qüestió clau: què són els agents d’intel·ligència artificial (IA) i com poden transformar la productivitat empresarial, especialment en el sector industrial. Salvatella va contextualitzar la seva intervenció de manera determinant: “La IA és una tecnologia de propòsit global, com Internet, que està activant una nova onada de transformació” i afegia que “l’any 2025 ha estat crític per al seu desplegament”.

I és en aquest context que els agents IA prenen especial força. Es tracta de sistemes intel·ligents que responen a algoritmes i són molt eficients en la digitalització de processos. A diferència d’una eina genèrica, un agent IA està especialitzat en tasques operatives, comercials, tècniques o analítiques. L’expert ha recordat com la Xina ha desplegat els agents IA a partir de models de codis oberts.

Salvatella ha explicat com els agents IA es poden aplicar a la indústria a través de casos concrets i contrastats. Per exemple, es poden utilitzar per:

·      Automatitzar processos comercials repetitius, reduint fins a un 60% les hores administratives de l’equip.

·      Atendre consultes tècniques mitjançant bots entrenats amb documentació pròpia, manuals i protocols, integrats amb canals com WhatsApp.

·      Classificar i respondre automàticament correus electrònics d’incidències, amb precisió superior al 99%.

·      Analitzar grans volums de feedback de clients (com 32.000 enquestes semestrals) i extreure’n conclusions útils per a l’estratègia.

·      Crear agents d’enginyeria capaços d’interpretar plànols, combinar OCR i models de raonament, i donar suport a equips tècnics.

·      Aquests assistents digitals poden operar sobre textos, imatges, vídeos o dades estructurades.

 “La construcció d’un Agent IA és com formar un/a becari/ària”, ha afegit Savatella, per aquest expert “cada empresa té els seus processos i tindrà les seves pròpies solucions d’IA. No existeix la solució única”, ha conclòs.


notícies relacionades

Modificar cookies