L’Entrevista del Butlletí: Francesc Mateu Amengual, Director d’ Androme – Phemium

L’Entrevista del Butlletí: Francesc Mateu Amengual, Director d’ Androme – Phemium


-> SOBRE LA SEVA EMPRESA I LA SEVA ACTIVITAT

Quina és l’activitat de la seva empresa?

Implementem serveis de telemedicina utilitzant una plataforma pròpia anomenada Phemium. La plataforma permet posar en marxa múltiples escenaris d’interacció metge-metge o pacient-metge per a institucions públiques i privades d’una forma senzilla i molt personalitzada per a cada projecte. Tractem escenaris d’interconsulta de centres d’atenció primària a hospitals de referència, serveis de segona opinió mèdica, teleconsulta en segona visita, tele-assistència, tele-rehabilitació, portals pacient i en general, qualsevol escenari on es puguin realitzar actes mèdics a distància.

Quin paper juguen les TIC en el seu model de negoci?

Com a proveïdors de serveis de telemedicina, les TIC són la base del nostre model. Tot i que oferim un servei integral, no només proveïm la plataforma tecnològica, sinó que també participem en la consultoria per modelar el servei; dissenyem i configurem l’experiència i els processos assistencials, donem suport a les possibles integracions i oferim el servei al núvol –cloud- o instal·lat a casa del client, en funció dels requeriments. També ajudem al client amb el desplegament, fent formació, gestió del canvi i acompanyament durant la vida del projecte.

Quins són els principals reptes tecnològics als quals s’enfronta la seva empresa?

El model de contractació que tenim és en mode de lloguer, i tenim el compromís d’una evolució contínua que permeti als nostres clients poder utilitzar les darreres tecnologies en tot moment. Això ens obliga a fer tasques d’innovació contínua que en aquests moments estan molt centrades en la mobilitat.

Un dels objectius clau del Clúster Digital és fomentar els projectes col·laboratius i la Open Innovation. La seva empresa està participant en algun projecte col·laboratiu amb altres empreses o institucions?

Fa anys que participem en projectes col·laboratius d’R+D+i a través de programes d’ajut financer, tant nacionals com europeus. En concret, estem a punt d’acabar el projecte Hipermed. Hi hem participat desenvolupant un sistema de tele-rehabilitació per a pacients amb problemes càrdio-respiratoris.

 La crisi econòmica actual empeny als empresaris a buscar nous mercats més enllà del català i espanyol. Quina aposta fa la seva empresa per la internacionalització dels seus productes i serveis?

A nivell internacional, estem apostant sobretot pel mercat francès, on ja estem en un consorci d’empreses madur per a la participació en concursos públics. També estem entrant a Mèxic i a Xile, a través d’acords amb terceres empreses.

 Quins són els principals obstacles als quals s’enfronta la seva empresa a l’hora de finalitzar projectes?

Els projectes basats en l’entorn telemèdic són encara una nova disciplina, i normalment són projectes no gaire grans però molt exigents des d’un punt de vista tecnològic i de processos. Per a les institucions no és fàcil dur a terme la transició, ja que implica un canvi de model assistencial. A més, malgrat ser fàcil veure els avantatges pels pacients i metges, sovint la qüestió del model de negoci dels nous serveis no està resolta.

Malgrat la situació actual, el sector TIC continua creixent. On detecta les majors oportunitats de negoci actualment?

Nosaltres tenim la sort que som una empresa petita i el mercat, per petit que sigui, no ens l’acabarem si fem les coses bé. També és un mercat amb un creixement important, i fins i tot la crisi pot contribuir a que les empreses i institucions es vegin obligades a repensar el seu model assistencial. De totes maneres, també es tracta d’un mercat molt nou, i per tant, poc consolidat, de manera que és difícil trobar un model escalable perquè cada mercat té les seves peculiaritats.

Com veu el sector avui i en el futur immediat?

Anant més enllà del sector de la telemedicina, estic convençut que, en general, el mercat TIC està vivint un bon moment i cada vegada serà més protagonista.


Les TIC són necessàries per fer efectiu qualsevol canvi en les organitzacions de forma eficient, i cada vegada les empreses requereixen dur a terme més canvis i en cicles més curts.


-> SOBRE EL CLÚSTER DIGITAL

Per a una empresa membre, què els hi pot aportar formar part del Clúster Digital?

El concepte clúster és molt interessant per a nosaltres; no només per les oportunitats que sorgeixen de participar en projectes col·laboratius a través dels projectes intersectorials, sinó també per aprofitar les sinèrgies amb els altres membres gràcies a les relacions que acabes gestionant.

On creu que està el rol diferencial del Clúster Digital?

El fet que el Clúster Digital tingui una trajectòria important i estigui format per moltes empreses del sector TIC català ha servit per consolidar un nucli sòlid d’empreses i una forma de fer que fa que les activitats i els processos funcionin correctament. En especial, perquè hi ha una gerència completament dedicada i perquè amb els anys s’han definit i treballat determinades iniciatives que, tot i que encara s’han d’acabar de perfilar, ja han demostrat la seva eficàcia, com per exemple: els projectes intersectorials i els cafès TIC, entre d’altres iniciatives.

Ha participat en alguna activitat del Clúster Digital? Si és així, quina valoració en fa?

Som socis fundadors del Clúster Digital i formem part del Consell Assessor, i ja des de l’inici hem esdevingut membres molt actius. Participem especialment als projectes intersectorials, però també a moltes activitats de networking. La valoració que en fem és positiva, però penso que encara hem de ser molt més exigents i treure’n més valor.

Per acabar, quines temàtiques li agradaria tractar més en profunditat al Clúster Digital?

Penso que encara ens queda molt camí per recórrer. Col·laborar és una paraula maca, però no és fàcil de portar a la pràctica amb empreses del teu sector. Probablement per això, considero que ha estat en els projectes intersectorials quan millor ha funcionat la col·laboració amb el Clúster Digital. En aquestes activitats, se’ns posa davant la demanda, per a que puguem aclarir els dubtes d’una i altra part. Però tenim altres oportunitats de col·laborar sense un enfocament exclusiu de venda, sinó a través de l’establiment de sinèrgies.

Així, tots els socis podem fer-nos més valents i forts per afrontar els reptes que tenim per endavant en aquest mercat tan global com és el nostre: compartir coneixement i/o professionals; compartir proveïdors de serveis, infraestructures i serveis de suport, etcètera.

Next Generation EU

El Clúster Digital és una associació privada que engloba empreses i entitats del sector TIC catalá. el seu objectiu principal és potenciar la competitivitat dels seus membres tot posant l'accent en una nova cultura empresarial basada en la col·laboració i la innovació oberta, l'impuls de sinergies, la compartició i agregació de coneixements i la generació de projectes innovadors.

Modificar cookies